وبلاگ

سیم ها فیوزها اتصالات

سیم ها،فیوزها،اتصالات

سیم ها

علاوه بر توزیع نیروی الکتریکی تولید شده در باتری بین قسمت های مختلف خودرو، سیم ها وظیفه انتقال اطلاعات و جابجایی سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را نیز بر عهده دارند. (سیم ها،فیوزها،اتصالات) انواع مختلفی از سیم ها در خودروی شما وجود دارند؛ برخی از آنها فقط سیگنال های حاصل از سوئیچ ها و سنسورها را جابجا می‌کنند و برخی دیگر، جریان الکتریسیته زیادی را به سوی موتورهای الکتریکی بزرگ حمل می‌کنند.

 

مقدار جریانی که از هر سیم می‌تواند عبور کند به موارد زیر بستگی دارد: طول_ هرچه طول سیم بیشتر باشد، مقدار مقاومت نیز افزایش می‌یابد. با افزایش میزان مقاومت، انرژی بیشتری نیز به صورت گرما هدر می‌رود و همین گرما، شدت جریان مجاز را کاهش می‌دهد؛ چرا که سیم طوری طراحی می‌شود که گرمای تولید شده سبب ذوب شدن عایق نشود. جنس_ سیم های مورد استفاده در صنایع خودروسازی عموما از رشته های مسی مرغوب ساخته می‌شوند. هرچه کیفیت رشته ها بیشتر باشد، مقاومت کمتر شده و در نتیجه جریان بیشتری از سیم عبور می‌کند. سایز_ سایز سیم رابطه معکوسی با میزان مقاومت آن دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه سایز سیم بیشتر باشد، مقاومت کمتری در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد؛ برای مثال، سیم سایز 16 در مقایسه با سیم سایز 24، دارای مقاومت بیشتری است. و نحوه پیچیده شدن آن_ تاثیر بسزایی بر میزان گرمای اتلاف شده دارد. اگر در یک سیم‌پیچ 50 رشته سیم در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، در مقایسه با زمانی که تنها یک رشته وجود دارد، شدت جریان کمتری از آنها عبور می‌کند.

فیوزها

(سیم ها،فیوزها،اتصالات) وظیفه اصلی فیوزها محافظت از سیم هایی است که به آن متصل شده‌اند. اگر شدت جریان زیادی به صورت ناگهانی به سمت پمپ بنزین خودرو روانه شود، فیوز با پریدن و قطع کردن جریان از سوختن آن جلوگیری می‌کند؛ در حقیقت، فیوز با قطع کردن جریان از سیم های متصل شده به آن محافظت می‌کند. سیم رسانای داخل فیوز از جنس سیم لحیم بوده و به همین دلیل، از نقطه ذوب پایین تری برخوردار است. بدین ترتیب، هنگامی که شدت جریان از حد مجاز بیشتر شود، گرمای تولید شده سبب ذوب شدن سیم رسانا و در نتیجه پریدن فیوز و قطع شدن جریان می‌شود. مطمئن ترین و قابل اعتمادترین روش جهت چک کردن فیوزها، خارج کردن فیوز از محل خود و متصل کردن یک جریان سنج به دو تیغه آن می‌باشد.

اتصالات

بدون وجود اتصالات تولید و تعمیر خودروها به امری غیرممکن تبدیل می‌شود. در هر قسمت قابل تعویض از خودرو که سیم پیچ ها به آن متصل شده‌اند یا از داخل آن عبور کرده‌اند، باید از این اتصالات استفاده شود تا امکان تعویض قطعه فراهم شود. از جمله مهمترین قسمت ها برای برقراری یک اتصال می‌توان به :

پوسته سوکت

  • پین ها یا سر سیم
  • نگهدارنده سر سیم 
  • و واشرهای آب بندی اشاره کرد

پوسته سوکت: پوسته سوکت بخشی ظریف و پیچیده است و گیره تعبیه شده در قسمت بیرونی آن، دو نیمه اتصال را به یکدیگر وصل می‌کند البته در انواع سوکتها متفاوت است . در این قطعه سوراخ هایی برای قرار گرفتن پین ها، خارهای مخصوص قفل کردن پین ها و شیارهایی برای نگهداری واشرهای آب بندی یا به اصطلاح سیل ها در هنگام ساخت طراحی می‌شود. پین ها: این قطعات به گونه ای طراحی می‌شوند که با کمی فشار به یکدیگر متصل شده و جریان الکتریسیته را از یک سوی اتصال به سوی دیگر آن هدایت کنند. یک سر پین ها به قسمت لخت سیم و سر دیگر آن به قسمت روکش سیم  پرس شده  است و همین امر بیرون کشیدن سیم از داخل سز سیم  را دشوار می‌سازد.

(سیم ها،فیوزها،اتصالات)

نگهدارنده پین یا هولدر : این قطعه پلاستیکی که از قسمت جلو داخل اتصال فرو رفته مقابل خارهای پلاستیکی قرار می‌گیرد و ضمن جلوگیری از حرکت سر سیمها از بیرون آمدن آنها جلوگیری می‌کنند. واشرهای آب بندی: واشرهای آب بندی یا سیل ها( seal ) ، همان طور که از نامشان پیداست، از ورود آب و گرد و خاک به داخل اتصال جلوگیری می‌کنند.

 

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *