وبلاگ

آشنایی با مفاهیم مالتی پلکس و BSI

واحد مرکزی الکترونیک یا BSI

آشنایی با مفاهیم مالتی پلکس و BSI

آشنایی با مفاهیم مالتی پلکس و BSI

مالتی پلکس چیست؟

آشنایی با مفاهیم مالتی پلکس و BSI  —   مالتی پلکس در واقع به معنای چند جزئی بودن می باشد و در خودرو به این معنی است که اجزای مختلف خودرو بصورت جدا از هم کار کرده و در نهایت به یکدیگر متصل می گردند. در حقیقت یک خودرو که از این سیستم بهره می برد، تمامی اجزای آن به طور مستقل کار خواهند کرد و در نهایت یک هدف مشترک را که همان روشن شدن و به حرکت در آمدن خودرو و فعال شدن امکانات رفاهی آن می باشد دنبال می کنند.

مزایای مالتی پلکس

مالتی پلکس یکی از عباراتی است که امروزه در مشخصات و ویژگی های خودروهای بسیاری جای دارد و هر کمپانی خودروساز، استفاده از این نوع سیستم را به عنوان یک امتیاز مثبت در برند خود می پندارد. اما این سیستم سالهاست که ابداع شده است و شرکت های خودروسازی بسیاری از آن استفاده میکنند. در کشور ما نیز سیستم مالتی پلکس برای اولین بار روی خودروهای پژو 206 نصب و تست  شد و از آن زمان تاکنون خودروهای بسیار دیگری نیز به جمع خودروهای دارای مالتی پلکس،اضافه شدند. در این بخش قصد داریم در رابطه با سیستم مالتی پلکس صحبت کرده و پس از تعریف و بررسی آن به مزایای این سیستم نیز اشاره ای داشته باشیم. استفاده از مالتی پلکس در خودرو باعث می شود که حجم سیم کشی و تعداد اتصالات بکار رفته در سیم کشی و برق خودرو به شدت کاهش یافته و از اینرو،عیب یابی و تعمیرات بسیار ساده تر گردد. در گذشته برای خودروهایی که فاقد سیستم مالتی پلکس بودند،مجبور بودیم برای هر اتصال هر دستگاهی که نیاز به برق داشته باشد و توسط راننده و یا سایر تجهیزات خودرو کنترل شود، حداقل یک جفت سیم جداگانه داشته باشیم. این بدان معنی بود که به عنوان مثال برای روشن کردن بخاری،نیاز به یک جفت سیم جداگانه،استفاده از چراغ یک جفت سیم، استفاده از برف پاک کن و بقیه موارد نیز هر کدام یک جفت سیم لازم بود. همین عامل سبب می شد که به تنهایی از قسمت داشبورد و زیر فرمان خودرو، صدها سیم عبور کرده که باعث بوجود آمدن حجم عظیمی از سیم های متعدد می شد که متعاقبا، باعث پیچیده تر شدن عیب یابی و نگهداری خودرو نیز می گردید. اما با ارائه سیستم مالتی پلکس در نسل جدید خودروها حجم سیم های متعدد در خودرو به شدت کاهش یافت. در این سیستم کلیه دستوراتی که راننده و یا دیگر تجهیزات خودرو صادر می کنند را به صورت کد شده، به واحد مرکزی الکترونیک یا BSI منتقل می کند. سپس BSI کد دریافت شده را خوانده و دستور دریافتی را به بخش مورد نظر منتقل می نماید.

واحد مرکزی الکترونیک یا BSI :

در حقیقت BSI وظیفه ارتباط میان اجزای الکترونیکی مختلف خودرو را داشته و دستورات از طریق آن اعمال می گردد. اگر بخواهیم مالتی پلکس را بسیار ساده تر تعریف کنیم، باید بگوییم که این سیستم به جای استفاده از چندین سیم متفاوت،تنها از یک سیم برای ارتباطات خود استفاده می کند

و هر جزئی از خودرو به این رشته سیم متصل می گردد. بعنوان مثال، دستور روشن شدن کولر با یک کد جداگانه و دستور استفاده از راهنما نیز با یک کد جداگانه

،از همان رشته سیم به BSI انتقال داده می شودکه  BSI کد دریافتی را خوانده و سپس دستور مورد نظر را به واحد الکترونیکی مربوطه،انتقال می دهد تا فرمان مورد نظر، اجرا گردد.

مزایای استفاده از سیستم مالتی پلکس

سیستم مالتی پلکس دارای مزایای فراوانی بوده که اصلی ترین آن کاهش پیچیدگی و آسانتر شدن تعمیرات برق خودرو می باشد. همچنین این سیستم به دلیل هوشمندی خود، باعث می شود که فرایند عیب یابی خودرو بسیار ساده تر از قبل دنبال شود و در برخی از مدل های خودرو، این سیستم به عنوان یک عیب یاب مستقل نیز،عمل می نماید.

. برخی از مهمترین مزایای سیستم مالتی پلکس در خودروها عبارتند از:

  • کاهش حجم سیم کشی خودرو
  • کاهش میزان اتصالات
  • آسانتر شدن بحث عیب یابی و نگهداری خودرو
  • کاهش قیمت تمام شده
  • قابلیت کاهش مصرف انرژی
  • بهبود کیفیت عملکردی
  • کاهش زمان طراحی و مونتاژ خودرو
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری
  • بالا بردن کیفیت ایمنی و آسایش در خودرو ها

BSI :

مخفف شده کلمات    System Interface Built in
یکی از مهم ترین قطعات در سیستم های مولتی پلکس میباشد.این ECU در واقع سرور شبکه میباشد و اطلاعاتی که بین ECU ها  رد و بدل میشود را منتقل میکند . همچنین یکی از واسطه ها بین سیستم Van هست که برق سیستم فعال سازی و در نهایت کنترل و نظارت بر این شبکه بر عهده این ECU میباشد. همچنین وقتی شما ECU های خودرو را عیب یابی میکنید در واقع سیستم BSI در این بین نقش واسطه رو ایفا میکند.

سیستم و شبکه مالتی پلکس CAN :

این شبکه اولین بار در کشور المان و توسط شرکت بوش به دنیای خودرو معرفی شد ، که در اوایل دهه 80 این اتفاق رخ داد. و چندین سال طول کشید که قابلیت تطبیق با سیستم های خودرو و کسب مجوز را بدست آورد. و بعد از آن توسط شرکت بنز و در یکی از کلاس های تاپ این شرکت که همون کلاس S بود مورد استفاده قرار گرفت. این شبکه بر خلاف شبکه قبلی از دو لایه برای ارتباط استفاده میکند و سرعت انتقال اطلاعات نیز در آن به مراتب از شبکه قبلی بیشتر است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *